Bekijk onze literatuur
De literatuur
Bosos is ontwikkeld op basis van de inzichten en ideeën van Harry Janssens, Ellen Voogt en Petra van de Kraats – Hop. Hun expertise en visie op kindontwikkeling vormen de basis van ons kindvolgsysteem.
Op deze pagina vind je een overzicht van de literatuur die als fundament dient voor de ontwikkeling van Bosos.
Deze bronnen bieden waardevolle inzichten en onderbouwen de wetenschappelijke aanpak van ons systeem, waarmee we een effectieve en doelgerichte manier van observeren en begeleiden van kinderen mogelijk maken.
Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal!
Gebaseerd op neurologische inzichten m.b.t. ontwikkeling van het jonge kind; het gevoel van veiligheid, autonomie en relatie is leidend in het ontwikkelingsproces; stemt optimaal af op de ontwikkel- en leermogelijkheden van het jonge kind. Jonge kinderen begeleiden in het onderwijs is een immens moeilijke opgave. Een verkeerde aanpak werkt immers de hele schooltijd door. De eerste editie van Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal! biedt (toekomstige) opleiders en leerkrachten een geheel eigen visie op onderwijs. Deze visie gaat uit van recente wetenschappelijke inzichten op het gebied van de neurologische ontwikkeling en het ontwikkelen en leren van jonge kinderen.
Hoe ga je om met kinderen op school en met hun ouders?
Hoe ga je om met kinderen op school – en met hun ouders? is een betrouwbaar kompas voor de leerkracht. Het stuurt op een succesvolle en positieve relatie met kinderen en ouders. Het boek biedt een solide pedagogische basis, gericht op het welbevinden van elk kind en biedt effectieve strategieën voor het omgaan met ouders. De volgende (deel)competenties en vaardigheden komen in het boek aan de orde: zicht op het zelfbeeld, zicht op jezelf (reflectie), communicatievaardigheden, effectief omgaan met gedrags- en werkhoudingsproblemen en goed omgaan met ouders.