Over Bosos
Bosos Kleuters en Bosos Kinderopvang zijn ontworpen om optimale zorg te bieden aan kinderen in groep 1 en 2, en in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Door het combineren van gerichte observaties, overzichtelijke data en heldere rapportages, biedt Bosos een gestructureerde en effectieve manier om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling en groei.
Geschiedenis van Bosos
Bosos werd in 1994 ontwikkeld door Harry Janssens in het kader van zorgverbreding in Spijkenisse, oorspronkelijk onder de naam Basis Onderwijs Speciaal Onderwijs Spijkenisse. Het systeem was bedoeld om zowel regulier als speciaal onderwijs te ondersteunen. In de jaren daarna is Bosos verder doorontwikkeld door Ellen Voogt en Petra van de Kraats-Hop, waarbij de oorspronkelijke papieren versie is omgevormd tot een modern webbased programma.
Hoewel de betekenis van de naam is geëvolueerd, is de term Bosos behouden vanwege de herkenbaarheid. Tegenwoordig staat Bosos voor:
- Beredeneerd aanbod
- Observeren
- Signaleren
- Opbrengstgericht
- Specifiek voor jouw praktijk
Met de komst van Bosos Kinderopvang is het systeem uitgebreid en aangepast voor de zorg en ontwikkeling van jonge kinderen in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, passend bij de hedendaagse onderwijs- en zorgpraktijk.
Filosofie van Bosos
Het fundament van Bosos draait om het aanbieden van een beredeneerd aanbod.
Dit houdt in dat het aanbod in de klas zorgvuldig is afgestemd op de individuele ontwikkeling van elk kind, gebaseerd op gerichte observaties en signaleringen.
Bosos helpt leerkrachten en pedagogisch medewerkers om de ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen en hun aanbod aan te passen aan de mogelijkheden van zowel individuele leerlingen als de groep als geheel.
Het systeem biedt de flexibiliteit om op maat te werken en vermindert tegelijkertijd de administratieve last, waardoor de focus volledig kan liggen op de ontwikkeling van de kinderen.
De uitgangspunten van Bosos Kleuters
De belangrijkste uitgangspunten van Bosos Kleuters zijn:
- Gerichte observaties op basis van leerlijnen
Bosos Kleuters volgt de SLO-leerlijnen en observeert kleuters op vijf hoofdontwikkelingsgebieden. Deze observaties bieden een helder beeld van de voortgang van een kind, wat de basis vormt voor verdere begeleiding. - Integratie van diverse zorgsystemen
Het systeem koppelt verschillende zorgsystemen, zoals het dyslexieprotocol en het dyscalculieprotocol, om een volledig beeld te bieden van de ontwikkeling van het kind. - Ontwikkelingsgericht werken
De leeropbrengsten van kleuters worden eenvoudig zichtbaar gemaakt op zowel individueel als groepsniveau. Dit maakt het mogelijk om snel en effectief in te spelen op de specifieke behoeften van een groep of kind.
- Zichtbare zorg voor alle betrokkenen
Bosos Kleuters maakt de zorg rondom een kind inzichtelijk voor leerkrachten, intern begeleiders, directie en ouders. Dit zorgt voor een transparante en gezamenlijke aanpak van de begeleiding. - Groepsplannen en overzichten
Het systeem biedt duidelijke groepsoverzichten, die als basis dienen voor groepsplannen en het overzien van de zorgbehoeften binnen de klas. - Overgang naar groep 3
Bosos Kleuters helpt om het beleid bij de overgang naar groep 3 goed vorm te geven door de ontwikkeling van kleuters zorgvuldig in kaart te brengen.
Op basis van deze uitgangspunten biedt Bosos Kleuters een betrouwbaar en flexibel hulpmiddel voor leerkrachten, waarmee zij goed onderbouwde beslissingen kunnen nemen die de verdere schoolontwikkeling van kleuters ten goede komen.
De uitgangspunten van Bosos Kinderopvang
Bosos Kinderopvang is specifiek ontwikkeld voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, waar de grondslag wordt gelegd voor de verdere ontwikkeling van kinderen.
Het systeem helpt om vroeg mogelijke ontwikkelingsvoorsprongen of -achterstanden te signaleren, zodat kinderen de juiste begeleiding krijgen. Bosos Kinderopvang integreert verschillende zorgonderdelen om een compleet beeld van de ontwikkeling van elk kind te bieden.
- Observaties gebaseerd op leerlijnen
De observaties zijn gebaseerd op leerlijnen voor sociaal-emotionele, visueel-motorische en cognitieve/taalontwikkeling. Dit zorgt ervoor dat de ontwikkeling van kinderen in de breedte wordt gevolgd. - Ontwikkelingslijnen voor peuters
Deze ontwikkelingslijnen zijn gebaseerd op de leerlijnen van het Seminarium voor Orthopedagogiek en de richtlijnen uit Mens en Gezondheid, aangevuld met de startkwalificaties voor groep 1. - Zichtbare leeropbrengsten op groepsniveau
Bosos Kinderopvang biedt een duidelijk inzicht in de leeropbrengsten op groepsniveau, wat het voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers eenvoudiger maakt om gerichte interventies te plannen.
- Groepsoverzichten als basis voor groepsplannen
Duidelijke groepsoverzichten vormen de basis voor de analyse van het aanbod en de opstelling van groepsplannen. Dit helpt bij het monitoren van de voortgang van de kinderen. - Zichtbare zorg voor alle betrokkenen
Bosos Kinderopvang maakt de zorg rondom een kind zichtbaar voor pedagogisch medewerkers, begeleiders, directie en ouders. Dit zorgt voor transparantie en een gezamenlijke aanpak in de begeleiding. - Duidelijk beleid bij overgang naar de basisschool
Het systeem ondersteunt een naadloze overgang naar de basisschool, zodat kinderen goed voorbereid zijn op groep 1. Deze overgang wordt zorgvuldig begeleid volgens een duidelijk beleid.
Opbrengstgericht werken en lange termijn visie
Door te werken met gerichte observaties, ontwikkelingslijnen en een opbrengstgerichte aanpak, biedt Bosos leerkrachten en pedagogisch medewerkers de handvatten om beslissingen te nemen die essentieel zijn voor de toekomstige ontwikkeling van kinderen.
Het systeem biedt een flexibele en innovatieve manier om de zorg en het leerproces van kinderen te begeleiden.