Welkom op de veelgestelde vragen pagina van Bosos

Hieronder vind je een aantal veelgestelde vragen om je snel op weg te helpen. Heb je andere vragen of kom je er niet uit? Neem dan gerust contact met ons op via support@bosos.nl.

Wanneer je bent ingelogd in Bosos, kun je op de knop Support klikken voor toegang tot nog meer informatie, waaronder uitgebreide handleidingen en praktische tips. We staan klaar om je te ondersteunen bij al je vragen!

Veelgestelde vragen

Wat is Bosos Kinderopvang?

Bosos Kinderopvang is een ontwikkelingsprogramma speciaal ontworpen voor kinderen van 2 tot 4 jaar in peuterspeelzalen en kinderdagverblijven. Het biedt pedagogische medewerkers de tools om de ontwikkeling van kinderen op verschillende gebieden zorgvuldig te volgen.

Met welke andere systemen kan Bosos Kleuters koppelen?

Bosos Kleuters kan koppelen met Parnassys en Esis. Ideeën of suggesties over nieuwe specifieke koppelingen kunnen worden gestuurd naar support@bosos.nl.

Hoe werkt het observatiesysteem binnen Bosos Kinderopvang?

Bosos Kinderopvang gebruikt observaties gebaseerd op leerlijnen zoals sociaal-emotionele, visueel-motorische en cognitieve ontwikkeling. Deze observaties worden op vaste momenten uitgevoerd om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen.

Hoe helpt Bosos Kleuters bij de overgang van kleuter naar groep 3?

In het laatste jaar van groep 2 biedt Bosos Kleuters een overgangsrapport met observaties en adviezen, zodat de overstap naar groep 3 soepel verloopt en aansluit bij de ontwikkeling van het kind.

Is het voor pedagogische medewerkers en leerkrachten gemakkelijk om Bosos te gebruiken?

Bosos werkt intuïtief en is daardoor gemakkelijk te gebruiken. Ook biedt Bosos een trainingsprogramma om pedagogische medewerkers en leerkrachten vertrouwd te maken met het systeem, zodat ze het effectief kunnen gebruiken in hun dagelijks werk.

Welke verschillende rollen en toegangsrechten zijn er binnen Bosos Kleuters

Bosos Kleuters kent vijf verschillende soorten gebruikers:

  1. Leerkracht: Werkt in de leerlingdossiers en stemt de aanpak af met eventuele duocollega’s.
  2. Intern begeleider: Kan dossiers inzien en feedback geven, maar kan niets bewerken.
  3. Directie: Kan rapportages inzien op schoolniveau, maar niet bewerken.
  4. Beheerder: Beheert de gebruikersrechten en leerlinggegevens, zonder toegang tot de leerlingdossiers.
  5. Inzicht voor anderen: Met toestemming kunnen bepaalde externe medewerkers, zoals de leerkracht van groep 3, toegang krijgen tot relevante observaties, zonder bewerkingsrechten.
Wat is Bosos Kleuters?

Bosos Kleuters is een programma ontwikkeld voor kleuters in groep 1 en 2 van de basisschool. Het helpt leerkrachten om de ontwikkeling van kinderen systematisch te observeren en te ondersteunen.

Met welke andere systemen kan Bosos Kinderopvang koppelen?

Op dit moment heeft Bosos Kinderopvang nog geen actieve koppelingen met andere (plannings)systemen. Daar wordt op dit moment aan gewerkt. Ideeën of suggesties over specifieke koppelingen kunnen worden gestuurd naar support@bosos.nl.

Wat maakt Bosos anders dan andere observatiesystemen?

Bosos biedt een geïntegreerde aanpak die niet alleen gericht is op observaties, maar ook op de analyse van groepsopbrengsten en de flexibiliteit om het aanbod per groep aan te passen.

Welke ontwikkelingslijnen volgen jullie in Bosos Kleuters?

Binnen Bosos Kleuters worden vijf hoofdontwikkelingslijnen gevolgd: sociaal-emotionele ontwikkeling, visueel-motorische ontwikkeling, taal-denken, auditief en de lees- spellingswaarden en rekenvoorwaarden.

Wat gebeurt er als een kind achterblijft in zijn ontwikkeling?

Wanneer observaties laten zien dat een kind achterblijft op bepaalde ontwikkelingslijnen, wordt dit in het systeem gemarkeerd en schuift de observatie automatisch door naar de volgende evaluatie. Pedagogische medewerkers kunnen passende interventies inplannen.

Welke verschillende rollen en toegangsrechten zijn er binnen Bosos Kinderopvang

Bosos Kinderopvang kent vier verschillende soorten gebruikers:

  1. Pedagogisch medewerker/leidster: Heeft toegang tot de leerlingdossiers van haar groep(en) en kan observaties uitvoeren.
  2. Begeleider: Kan leerlingdossiers inzien en reageren via e-mail, maar heeft geen bewerkingsrechten.
  3. Directie: Heeft toegang tot groeps- en locatierapportages, maar kan geen dossiers bewerken.
  4. Beheerder: Beheert groepsindelingen en gebruikersrechten, maar heeft geen toegang tot de leerlingdossiers.
Is het mogelijk om feedback te geven op het gebruik van Bosos?

Ja, gebruikers kunnen altijd feedback geven via support@bosos.nl. Wensen worden beoordeeld door het team en inhoudelijk getoetst aan de methode en functioneel aan de technische kaders.