Prijsverhoging BOSOS licentie
Helaas zijn we genoodzaakt de licentiekosten te verhogen m.i.v. 1 januari 2024
De licentiekosten voor BOSOS/ BOSOS 2-4 en BOSOS 0-4 worden € 110,00 per schooljaar.
De licentiekosten voor BOSOS met een koppeling ESIS/Parnassys worden € 120,00 per schooljaar
Per 1 januari 2024 kunnen gebruikers van BOSOS de BOSOS app gratis te downloaden in de Appstore en Playstore.
De BOSOS app is veilig te gebruiken en staat direct in verbinding met de website.
Beste gebruikers van BOSOS,
Als jullie in BOSOS op de bewerkknop klikken, zien jullie een andere lay-out dan normaal.
De mededeling stond er altijd al maar wij hebben deze wat prominent naar voren gehaald.
De reden hiervoor is, dat we bemerkten dat niet iedere gebruiker deze mededeling wist te vinden en dat er het idee ontstond dat alle onderdelen geobserveerd moeten worden. Dat moeten willen wij graag als mogen aangeven. Bij zorgen over de ontwikkeling gaan jullie wat verder de observatiepunten observeren, zijn er geen zorgen dan mag je op NEE klikken. We hopen dat dit jullie rust geeft en de werkdruk iets kan wegnemen.
Bij de ontwikkellijn voor lezen en rekenen willen wij jullie wel uitnodigen dit goed te volgen maar ook dat staat duidelijk aangegeven.
Beste gebruikers,
Met ingang van vandaag kunnen de scholen en organisaties die gebruik maken van BOSOS;BOSOS 2tot4 en Op School hun gebruikers d.m.v. tweestapsverificatie laten inloggen.
De beheerder kan bij het tabblad gebruikers de tweestapsverificatie aanzetten.
De gebruiker kan via de Authenticator App ( gratis te downloaden in Play store of App store) de code voor beveiligd inloggen ophalen.
LET OP: Het oude wachtwoord blijft geldig!
Gebruikers melden bij hun beheerder of ze van deze extra beveiliging gebruik willen maken.
WIJ STELLEN DEZE NIET IN!
Binnen BOSOS is er een nieuwe rapportage ingebouwd namelijk peilmoment 1 en 2.
Met deze rapportage wordt de ontwikkeling van de kleuter a.d.h.v. 2 observatiemomenten in kaart gebracht. Voor leerjaar 1 een vergelijking met 4.3 en 5.0 jaar. Voor leerjaar 2 een vergelijking met januari groep 2 en eind groep 2. Vanuit deze rapportage krijgen jullie een beeld van de ontwikkeling t.o.v. de kleuter zelf! Als de observaties 4.3 en 5.0 zijn afgerond kunnen jullie onder het tabblad RAPPORTAGE peilmoment 1 aanvinken. Dit geldt ook voor peilmoment 2, alleen zichtbaar als januari en eind groep 2 zijn afgerond.
Is de groei voldoende /goed dan wordt dit zichtbaar met een groen percentage.
Is de groei onvoldoende dan wordt dit zichtbaar met een oranje/rood percentage.
Is de groei n.v.t. omdat er niet eerder een observatie op dit gebied is geweest dan wordt dit zichtbaar met een wit percentage n.v.t of 0%
ACTIE bij oranje/rood. Het is dan aan de groepsleerkracht/intern begeleiders en ouders om te ontdekken wat de oorzaak van de vertraagde ontwikkeling is.
Door een onduidelijke uitleg vanuit het ministerie OCW over goedkeuren van observatiesystemen hebben besturen en scholen onterecht het idee dat zij alleen nog maar met een goedgekeurd observatiesysteem mogen werken.
Dit is niet waar. In de wetgeving staat het volgende:
De scholen gebruiken een leerling- en onderwijsvolgsysteem waaruit de vorderingen in de kennis en vaardigheden blijken op het niveau van de leerling, de groep en de school. Het leerling- en onderwijsvolgsysteem bevat toetsen die kennis en vaardigheden van de leerling meten in elk geval op het terrein van de Nederlandse taal en rekenen en wiskunde, met inachtneming van de referentieniveaus Nederlandse taal en de referentieniveaus rekenen.
Scholen dienen ergens gedurende de schoolse periode (leerjaar 1 t/m 8) gebruik te maken van een goedgekeurde toets. Bij de groepen 1 en 2 mag er echter geen gebruik gemaakt worden van schoolse toetsen en zal het dus gaan om een observatie-instrument.
De keuze vrijheid voor wanneer men gedurende de basisschoolperiode goedgekeurde toetsen (of observatie-instrumenten) wil inzetten ligt bij de school. Deze keuze zal de school moeten verantwoorden naar de Inspectie van het Onderwijs.
Met andere woorden: als in de hogere groepen gebruik wordt gemaakt van goedgekeurde LVS-toetsen dan mag je in de groepen 1 en 2 zelf kiezen welk observatie-instrument je wilt gebruiken om de ontwikkeling van kinderen te volgen (betrouwbaar, systematisch, gevalideerd). Het observatie-instrument hoeft dus géén goedkeuring of erkenning te hebben.
Voor verdere informatie:
https://www.slo.nl/thema/meer/jonge-kind/kindvolgsystemen
Op dit moment is er heel veel onduidelijk welk observatiesysteem per 1 augustus 2022 gebruikt mag worden om de leerling te volgen in zijn/haar ontwikkeling.
De onduidelijkheid ligt bij het woord observeren. BOSOS is aangeboden bij de Expertgroep. Deze geeft aan dat een observatiesysteem niet goedgekeurd hoeft te worden en dus mogen scholen BOSOS gebruiken. Dit wordt naast de Expertgroep ook door de inspectie duidelijk aangegeven.
Maar welk observatiesysteem dan wel? Het is tot nu toe alleen CITO gelukt om op hun systeem goedkeuring te krijgen.
Wij zijn achter de schermen hard aan het werk dit ook voor BOSOS deze goedkeuring te krijgen. Wij hebben er vertrouwen in en dat betekent voor jullie als gebruikers dat jullie na 1 augustus 2022 gebruik kunnen blijven maken van BOSOS.
We houden jullie van de voortgang op de hoogte!
http://www.peuter-kleuterpraktijk.nl/downloads.html
We zitten met elkaar in een vreemde tijd en dat vraagt om flexibiliteit. Hoe ga je om met observeren als je de kleuter lang heb moeten missen in jouw groep.
Via de link komen jullie op de website van de peuter-kleuterpraktijk en bij downloads helpen we jullie graag verder met adviezen!
Beste gebruikers,
Op 1 oktober zal Parnassys de oude koppeling stopzetten en kan BOSOS alleen nog maar via de nieuwe koppeling gegevens importeren.
BOSOS importeert de namen, geboortedata en groepen plus leerkrachten, er vindt geen export plaats!
De kosten van deze nieuwe koppeling zijn:
€ 110,00 per schooljaar plus een afdracht aan parnassys van € 0,10 per leerling van de gehele school. De kosten van € 1,00 per leerling blijft ongewijzigd.
Willen jullie geen koppeling meer, dan zijn de kosten € 100,00 per schooljaar plus € 1,00 per leerling.
Jullie hebben als gebruiker zelf de keuze:
Voor alle wijzigingen graag een mailtje naar info@peuter-kleuterpraktijk.nl o.v.v. koppeling.
Voor scholen zonder parnassys koppeling verandert er niets!
Op veler verzoek zijn vanaf nu vanaf de inschrijving alle observaties voor een leerling beschikbaar. Dat betekent dat je nu zonder ingewikkelde administratieve handelingen verder kunt observeren als een leerling voorloopt.
Kenmerken van de boven schoolse module
Wat kun je met de boven schoolse module
Kosten
De kosten van een boven schoolse licentie zijn per schooljaar:
€ 100,= licentiekosten plus € 25,= per school die binnen de licentie gekoppeld wordt.
BOSOS is uitgebreid met de mogelijkheid om vanuit het systeem een VVE rapportage te halen. Vaak moeten scholen en organisaties voor kinderopvang/PSZ VVE voortgang cijfers aanleveren. Heel vaak werd CITO als instrument gekozen. Vanaf nu kunnen jullie met een enkele druk op de knop een rapportage vanuit BOSOS halen.
Hoe gaat het in zijn werk. Bij de kindgegevens geven jullie aan of er een indicatie is afgegeven en ook vanaf welk moment. Onder het tabblad rapportage zijn vanaf dat moment naast de groepsrapportages nu ook een rapportage VVE uit te draaien.
Met ingang van 1 augustus 2015 is er een samenwerkingsverband tussen de Onderwijspraktijk Harry Janssens en de Peuter-Kleuterpraktijk Ellen Voogt.
Alle werkzaamheden rond BOSOS en BOSOS2tot4 wat betreft de proeflicenties en licenties worden door Ellen Voogt uitgevoerd. Ook al je technische en inhoudelijke vragen kun je aan Ellen stellen (zie contactgegevens). Harry blijft nauw betrokken bij alles wat met de programma's te maken heeft.
Voor het scholings- en begeleidingsaanbod op het gebied van kleuters, peuters, BOSOS en BOSOS2tot4 kun je zowel bij de Onderwijspraktijk Harry Janssens als bij de Peuter-Kleuterpraktijk Ellen Voogt terecht.
Er zijn nog steeds misverstanden rond de observaties in relatie tot het leerjaar. Dit leidt tot allerlei problemen rond zoekgeraakte observaties. Dat kan worden voorkomen als de impact duidelijk is van het invoeren van het leerjaar. Daarom brengen we dit onderwerp nog een keer onder jullie aandacht
Wat betreft de gebruikers van Parnassys:
Zonder Parnassys
Met Parnassys
Voor de koppeling is het belangrijk dat de voornaam, achternaam en geboortedatum van de leerling
in BOSOS2TOT4 en BOSOS exact overeenkomen!
Wanneer een leerling (en de 4.3 observatie) eenmaal is aangemaakt in BOSOS,
dan kunnen de gegevens niet meer overgenomen worden.
Let op: de toelichting bij deze schoolspecifieke items vul je met pen en papier in. Het rapport wordt namelijk als PDF uitgedraaid, deze schoolspecifieke items kun je niet digitaal bewerken.
Voor Parnassys gebruikers:
Door de koppeling met Parnassys worden de gegevens van de groepen en leerlingen automatisch overgenomen uit Parnassys. De gebruikers moeten handmatig worden gewijzigd/aangevuld. Daarna ga je naar "groepen" en koppelt de goede leerkracht aan de goede groep. Klik op het tekentje voor bewerken, zet een vinkje voor de naam van degene die leerkracht is, die ib-er is en voor wie je eventueel de gegevens inzichtelijk wilt maken (anderen dan de leerkrachten en ib-ers). Sla op.
Voor niet-Parnassys gebruikers:
Alle gegevens worden handmatig ingevoerd/aangepast. Begin bij de gebruikers, dan de groepen en dan de leerlingen. Als een leerling vorig schooljaar al in groep 1 zat en in het nieuwe schooljaar weer dan moet die leerling worden bewerkt en de groep en leerjaar weer worden opgeslagen, al staat hij al in het eerste leerjaar. Dat is dan nog van toepassing op het vorige schooljaar en dat is afgesloten. Door opnieuw op te slaan maak je het dossier aan voor dit schooljaar en dan krijg je wel alle observaties te zien. Dan staat ook het goede schooljaar op de printversie.
Hetzelfde geldt voor een leerling die groep 2 nog een keer doet. Als je de leerling bewerkt en weer opslaat worden alle bolletjes weer groen en worden de observaties van de eerste keer in groep 2 opgeslagen in het archief.
Het werken met BOSOS is over het algemeen heel goed bevallen. Zoals van ons bekend staan wij altijd open voor opmerkingen en suggesties en daar doen we dan ook wat mee. Daarom hebben we de vakantie gebruikt om BOSOS aan te passen en nog verder te verbeteren. Onderstaand een overzicht van de aanpassingen. We hopen dat het ook door de gebruikers als een verbetering wordt ervaren!
De koppeling met Parnassys heeft het hele afgelopen schooljaar voor problemen gezorgd. Parnassys heeft ons verzekerd dat nu alles in orde is. De koppeling maakt het mogelijk om
Mocht dit niet werken wilt u dan zo vriendelijk zijn dat z.s.m. aan ons door te geven? Graag met vermelding van het probleem de gebruiker en de datum en tijd waarop het niet lukte. Met die informatie is het beter mogelijk de problemen op te lossen.
Wij krijgen vragen over de oktober groep 2 observatie. Het kan voorkomen dat in oktober een leerling die nog geen 5 is twee keer op de agenda staat 5.0 jaar en oktober. Dat komt omdat in groep 1 op leeftijd geobserveerd wordt en in groep 2 op kalender maand. De volgorde van de observatie moet wel intact blijven in verband met de logische ontwikkeling (en het gericht volgen en actie gewenst). Het kan echter nogal veel worden, zeker bij leerlingen met achterstand.(Zie bij veelgestelde vragen: vraag 10)
Advies:
In de praktijk moeten de jonge leerlingen ook in groep 2 een gecomprimeerd programma lopen om aan het eind van groep 2 ongeveer op hetzelfde niveau te komen als alle andere leerlingen.
Deze vraag hebben we de afgelopen tijd veel gehad. Natuurlijk waren de gegevens beschikbaar maar dan bij de uitgestroomde leerlingen. Via een omweg kon de leerkracht van groep 3 daar dan wel bij als die als gebruiker was ingevoerd. Nu hebben we dat eenvoudiger gemaakt dan het tot nu toe was.